Iren Van der Beek (14) uit Bilzen is jongste student van Hogeschool PXL

Standaard

Op zijn twaalfde had Iren Van der Beek zijn middelbaar diploma op zak. Na nog wat thuisstudie begon hij dit academiejaar aan het eerste jaar Toegepaste Informatica bij PXL-Digital. Maak kennis met de jongste student hoger onderwijs van ons land. “Of ik de volgende Bill Gates of Elon Musk wil worden? Op vlak van IT heb ik eigenlijk geen groot voorbeeld, ik vind het gewoon leuk.”

Terwijl andere jongens van zijn leeftijd op de schoolbanken de leerstof van het derde middelbaar aansnijden, buigt Iren Van der Beek (14) uit Bilzen zich over zijn vak IT Essentials en Web Essentials. “Van jongs af aan loop ik al voor op mijn leeftijdsgenoten. Ik heb nog nooit een schooljaar afgemaakt op school en vanwege mijn autisme ben ik gestart met thuisonderwijs”, steekt Iren van wal. “Mijn mama werd mijn leerkracht. Met succes. Op mijn tiende, was ik al begonnen met de 3de graad BSO voor een middelbaar diploma. Op mijn twaalfde, hadden mijn zus en ik al een middelbaar BSO diploma. Daarna studeerde ik twee jaar thuis en was ik ook veel aan het programmeren. Begin dit jaar besloten mijn ouders om de verschillende opties om te studeren voor mij te verkennen. Op de Sid-In in Genk gingen we op zoek naar een IT-opleiding en toen kwamen we bij de Hogeschool PXL uit.”

Studentenleven

“Hoe mijn studentenleven verloopt? De opleiding valt reuze mee, behalve dan dat mijn dagen redelijk vol zitten. Maar aan het studentenleven zelf, neem ik geen deel. Ik heb een groepje vrienden van mijn eigen leeftijd waarmee ik ‘chill’. Door de week studeer ik hard en ga op tijd naar bed.

Autisme

“Of ik de volgende Bill Gates of Elon Musk wil worden? (denkt na).  Op vlak van IT heb ik eigenlijk geen groot voorbeeld, ik vind het gewoon leuk. Later wil ik graag iemand worden die vooral vriendelijk is en met computers werkt. Naast het programmeren speel ik graag Minecraft en Rocket League. Ik ben ook bezig met verschillende soorten hardware. Maar even graag tokkel ik wat op mijn ukelele of laat ik mij even gaan op mijn drumstel, piano of gitaar. Ik vind muziek heel leuk! Of mijn autisme een stempel op mijn leven drukt? Ik kan eigenlijk niet zo veel vertellen over mijn autisme omdat ik niet weet hoe het leven zou zijn zonder autisme.”

Plezier in de aula

“Kijk, of Iren de volgende Elon wordt, zal de toekomst moeten uitwijzen” zegt ook Tristan Fransen, opleidingshoofd Information Technology aan de Hogeschool PXL. “Dat kunnen we van onze andere studenten ook niet zeggen zo vroeg in de opleiding. Daarnaast is het de eerste keer dat we zo’n jonge student in de opleiding hebben, dus voor ons is het ook een beetje een zoektocht. Samen met de lectoren en de studentenondersteuners gaan we hem alvast maximale ontwikkelingskansen bieden, uiteraard worden ook zijn ouders nauw betrokken. Zijn jeugdig enthousiasme maakt het een plezier om hem in de aula te hebben. En dat samen met motivatie en inzet vormen belangrijke factoren om te slagen in de opleiding.”

Plaats een reactie