Protestactie in Hasselt voor Spartacustramlijn

Standaard

Op 19 maart 2022 voerde de werkgroep Mobiliteit Limburg – bestaande uit Grootouders voor het Klimaat, Greenpeace Limburg, Amoedevakbond, Trawanten ATD, Hart boven Hard, Transitie Limburgactie op het Stationsplein in Hasselt, naar aanleiding van de Spartacusplannen en de nakende beslissingen door minister Peeters hieromtrent. De werkgroep ijvert voor de oorspronkelijke uitvoering van het plan, waarin de sneltram centraal staat en niet de trambus. De werkgroep wil daarmee opkomen voor een degelijk uitgebouwd openbaar vervoer in Limburg. Zelfs mobiliteitsdeskundige Willy Miermans ergert er zich hier over.

“In de transitie naar duurzame mobiliteit lijkt men de Limburgers aan hun lot over te laten”, zegt Wim Stevens van Greenpeace. ”​De ministers Lydia Peeters en Zuhal Demir​ lijken niet van plan om van het openbaar vervoer een attractief alternatief te maken. Het Spartacusplan leek een stap in de goede richting te worden. ​Je op een betaalbare en ecologische manier verplaatsen leek geen
utopie meer te zijn. Maar ​zoals het Spartacusplan er nu bij ligt, ​lijkt dit te verwateren tot een project dat weinig verschil zal maken met de ondermaatse mobiliteit, die we momenteel al kennen.”

De werkgroep Mobiliteit Limburg eist dat het Spartacusplan een keerpunt wordt voor het openbaar vervoer in Limburg. Het openbaar vervoer moet een snel, comfortabel en betaalbaar alternatief worden. “Een voldoende frequentie en een ruime spreiding, is wat gebruikers verwachten. Zo kan het Spartacusplan met zijn drie duurzame tramlijnen de ruggengraat van het openbaar vervoer ​in Limburg
worden. Op de knooppunten moeten de ​gebruikers zonder enige hinder, 24/7 en op vaste tijdstippen, kunnen overstappen op alle andere vervoermodi ​die voorhanden zijn. De sneltram garandeert een klokvaste dienstregeling en een grote passagierscapaciteit. Dit zijn troeven die de trambus niet kan bieden. Slechts hiervoor zullen er meer mensen de auto​ laten staan en voor een andere
vervoersmogelijkheid kiezen”, zegt Herwig Janssens van Grootouders voor het
Klimaat.

Lydia Peeters moet haar verantwoordelijkheid nemen om in Limburg ​de ‘modal shift’ in goede banen te leiden, in samenwerking met alle betrokken partijen. De ‘modal shift’ kan maar slagen met een hoogwaardig openbaar vervoer en dat kan alleen maar met een sneltram, die voldoende snelheid en capaciteit kan waarborgen. Dit laat toe dat we ons in de toekomst ecologisch en betaalbaar kunnen
verplaatsen. En dat is waar een sociaal rechtvaardige, duurzame en klimaatvriendelijke samenleving voor staat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s