Trajectcontrole moet vanaf begin maart 2023 verkeersveiligheidverhogen in Kuringen-Centrum verhogen

Standaard

Begin maart 2023 wordt de trajectcontrole In Kuringen-Centrum ingevoerd. “Op die manier beperken we de snelheid van het vele doorgaande verkeer en maken we deze dorpskern weer verkeersveiliger”, verklaart schepen van Mobiliteit Marc Schepers. Met de komst van de trajectcontrole, verdwijnen de tijdelijke verkeersremmers in de Overdemerstraat en kan het verkeer er weer vlotter verlopen.

Over de veiligheid van onze kinderen in het verkeer wordt niet gediscussieerd, het is één van de uitgangspunten van schepen van mobiliteit Marc Schepers. Om die reden werden er de afgelopen jaren in Kuringen-Centrum dan ook maatregelen getroffen rond de schoolomgeving. “Kuringen heeft een fijn centrum. Helaas heeft deze dorpskern te kampen met veel doorgaand verkeer, dat vaak aan te hoge snelheid door de straten rijdt”, weet Schepers. “Via ons bereikbaarheidsplan voor Kuringen willen we deze dorpskern niet enkel groener en gezelliger maken, maar vooral de verkeersveiligheid verhogen en meer ruimte maken voor de vele, vaak jonge fietsers en voetgangers die er dagelijks passeren.”

Een schoolwijk en een fietsstraat zagen daarom het levenslicht, bovendien kregen verschillende straten broodnodige verkeersremmers en nieuwe, veilige oversteekplaatsen. “Een aantal maatregelen zijn tijdelijk en werden genomen in afwachting van een definitieve oplossing”, aldus Schepers. Zo worden deze bestuursperiode bijvoorbeeld nog de Diepstraat en Crutzenstraat helemaal heraangelegd om er de verkeersveiligheid te verhogen. “Met en duidelijke plek voor fietsers en voetgangers. Een andere definitieve invoering is de trajectcontrole.”

Trajectcontrole

Vanaf 1 maart 2023 wordt de trajectcontrole in de Overdemerstraat en Diepstraat dus actief. “Beide straten worden geteisterd door sluipverkeer dat zich helaas vaak niet aan de snelheidsnorm van 50km/u houdt”, aldus Schepers. “De tijdelijke verkeersremmers die instonden voor de veiligheid van onze fietsers en voetgangers – vaak schoolgaande jeugd- worden nu vervangen door een trajectcontrole die werkt in beide richtingen. Zo zal het verkeer er vlotter verlopen.”

Het traject zal lopen vanaf de Joris Van Oostenrijkstraat tot de rotonde . “Zo’n traject moet voldoen aan verschillende technische voorwaarden. Het werd dan ook in samenspraak met zowel de federale als de lokale politie. Zij zijn ook degene die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de controle en de inning van de boetes”, verklaart Schepers. De overbevraging van de politie en enkele technische problemen met hun server blijken de redenen te zijn waarom de ANPR camera’s, nodig voor zulke controles, nog niet actief waren. “Maar momenteel zijn we de software uiteindelijk aan
het testen en vanaf 1 maart zal de controle effectief van start gaan.”

Vrachtverkeer

De camera’s handhaven in eerste instantie de snelheid van de voertuigen, maar krijgen er later nog een tweede functie bij. “Zo’n 10% van het verkeer dat in deze dorpskern – en dus langs de school – rijdt, is doorgaand vrachtverkeer. Om de veiligheid in Kuringen-centrum te verhogen werken we momenteel aan een alternatieve aanpak én route voor dat vrachtverkeer. Eens die route gefinaliseerd is, zullen onze camera’s naast het sluipverkeer dus ook het zware vrachtverkeer kunnen detecteren, zodat we dit zoveel mogelijk kunnen weren”, besluit Schepers.

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s