Hasselt maakt werk van meer veilige schoolroutes voor start van nieuw schooljaar

Standaard

Sinds zijn aantreden als schepen zet Marc Schepers, bevoegd voor onder andere mobiliteit en stadsontwikkeling, sterk in op veilige schoolomgevingen.

“Het is onze prioriteit om alle kinderen veilig naar school te laten gaan. Deze bestuursperiode maken we daarom de directe omgeving van alle Hasseltse basisscholen verkeersveilig. Zo wordt er in elke lagere school een mobiliteitsonderzoek gevoerd om te bepalen welke ingrepen nodig zijn om de leerlingen die laatste meters naar de schoolpoort in alle veiligheid en comfort te kunnen laten afleggen. Sommige ingrepen kunnen op korte termijn worden doorgevoerd, andere vragen dan weer iets meer tijd.”

Schoolstraten

In Kuringen Centrum werd het afgelopen schooljaar de eerste Hasseltse schoolwijk getest én positief bevonden. “In zo’n schoolwijk zorgen we ervoor dat de directe omgeving rondom de school – vlak voor en na de lesuren – een veiligere en kindvriendelijke omgeving wordt, met meer ruimte voor voetgangers en fietsers”, aldus de schepen. “Na de positieve evaluatie krijgt de schoolwijk nu een definitief karakter door de plaatsing van 2 verzinkbare palen.” Ook in de Capucienenstraat worden de verplaatsbare hekken, die gebruikt werden in de testfase, vervangen door vaste verzinkbare palen. De werken worden uitgevoerd in augustus 2022.

Veilige routes

De stad Hasselt zet daarnaast ook in op veilige routes tot aan de verschillende schoolpoorten. “Natuurlijk zijn niet alleen de laatste meters zijn belangrijk, ook de routes naar school moeten zo verkeersveilig mogelijk georganiseerd zijn. Daarom worden vanaf augustus enkele gekende schoolroutes verbeterd.” Op sommige delen worden fietssuggestiestroken aangelegd, dit om de fietsveiligheid en het comfort van de fietsers te verhogen. “Afhankelijk van het wegbeeld wordt er
gekeken naar in de ingrepen. In geval van fietssuggestiestroken gaat het vaak om straten met veel gemotoriseerd verkeer die te smal zijn om volwaardige fietspaden aan te leggen. Een fietssuggestiestrook maakt automobilisten toch attent op de aanwezigheid van fietsers en omdat de rijbaan visueel smaller wordt gemaakt, gaan chauffeurs ook hun snelheid aanpassen.”

Andere routes worden dan weer uitgerust met de gekende fietsstraten. Deze straten worden als het ware één groot fietspad waar de autobestuurder te gast is, maximum 30km/uur mag rijden en geen fietsers mag inhalen. Ondanks het concept van de fietsstraat redelijk nieuw is in Hasselt, bewijzen ze nu al hun nut. Schepers: “Op korte tijd zien we opvallend meer fietsers in deze straten. Doordat de snelheid van het gemotoriseerd verkeer er gedaald is en het inhaalverbod geldt, voelen fietsers zich duidelijk comfortabeler en veiliger op zulke wegen.”

3 nieuwe fietsstraten

In de Banneuxstraat (van de Kempische Steenweg tot aan de Kiewitstraat) worden fietssuggestiestroken aangelegd, dit creëert een veiligere schoolroute tot aan Kindercampus Mozaïek. Om vlot en veilig met de fiets tot aan kindsheid Jesu te geraken, voorziet de stad fietssuggestiestroken in de Paalsteenstraat (tussen de Rechterstraat en Kempenhof), de zone tussen Kempenhof en de spooroverweg wordt fietsstraat. In de Heilig Hart wijk worden de Manteliusstraat en de Rozenstraat fietsstraat, in de Manteliusstraat – ter hoogte van de Gazometerstraat en de Burgemeester Bollenstraat – wordt ook het asfalt hersteld. Tot slot worden deze zomer ook de Willekensmolenstraat en de Congestraat onder handen genomen: tussen de Voorstraat en de Theresiastraat worden fietssuggestiestroken aangebracht. De zone tussen de Theresiastraat en het einde van de Congostraat worden fietsstraat. Deze ingrepen creëren dan weer een veiligere
schoolroute naar het Virga Jessecollege.

Werken vanaf augustus 2022

De aanleg van deze fietssuggestiestroken en fietsstraten zal gebeuren vanaf 2 augustus. “Bewoners van de desbetreffende straten en de buurt worden uiteraard tijdig op de hoogte gebracht van de werken. Ook in het wegbeeld voorziet de aannemer voldoende signalisatie.” De schepen geeft ook nog mee dat de rode kleur van de fietsstraten na de aanleg fel kan lijken, maar dat deze na enkele weken afneemt en verandert in een bordeauxrode kleur.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s