Schoolstraat in Kuringen-Centrum krijgt permanent karakter

Standaard

“Uit de evaluatie van de proefopstelling blijkt nu al dat meer en meer ouders (maar liefst 63%) hun kinderen terug met de fiets of te voet naar school laten gaan”, aldus schepen Marc Schepers, bevoegd voor Mobiliteit. “Voor ons is dat hét signaal dat de schoolstraat er een definitieve plek moet krijgen.” Werkpunten worden dit schooljaar nog onderzocht door middel van een uitbreiding van de schoolstraat. “Vanaf september 2022 komen de verzinkbare palen in voege.”

Eind 2021 stelde Hasselt haar mobiliteitsplannen voor Kuringen-Centrum voor. De ambitie? Kuringen-Centrum nog veiliger, groener én gezelliger te maken. “De zone rond de stedelijke basisschool en de bibliotheek zal ingericht worden als een groen en gezellig dorpscentrum. Die groene kern zal er onder meer voor zorgen dat kinderen er veilig naar school kunnen gaan”, verduidelijkt schepen van Mobiliteit Marc Schepers.

Hasselt maakt al werk van veilige routes naar school. “Het is natuurlijk belangrijk dat kinderen ook die laatste meters in alle rust en in alle veiligheid kunnen afleggen.” Om deze doelstelling te realiseren, werd een schoolstraat ingevoerd in de Joris van Oostenrijkstraat – tussen de Crutzenstraat en de Grote Baan. “Begin november werd er gestart met het proefproject. Voor en na de schooldag werd de omgeving 30 minuten afgesloten met nadarhekken.”

Kindvriendelijker en veiliger maar werkpunten

Uit de eerste evaluatie van dit proefproject blijkt dat de schoolstraat succesvol is. “Maar liefst 79% van de respondenten gaat akkoord om de schoolwijk te behouden. De directe schoolomgeving wordt vooral kindvriendelijker, aangenamer en veiliger ervaren tijdens de schoolpiekuren.”

Het proefproject zorgde zelfs voor een stijging van het aantal voetgangers en fietsers onder de leerlingen. “De ouders en de kinderen zijn duidelijk geruster: maar liefst 63% van de ouders geeft nu aan hun kinderen wel te voet of met de fiets naar school te laten gaan.”

Schepers bevestigt dat er ook nog werkpunten zijn. “Natuurlijk kan de verkeersafwikkeling in de omliggende straten vlotter. Om te onderzoeken hoe, zal de proefopstelling dit najaar worden uitgebreid met de Deken Habrakenstraat – die nu te maken heeft met foutparkeerders en bestuurders die de enkele richting negeren – en het gevaarlijke kruispunt Crutzenstraat met de Joris van Oostenrijkstraat. We bekijken dan ook waar we extra Kiss&Ride-zones kunnen voorzien,” aldus de schepen.“We maken op deze manier de kindvriendelijke zone groter én ontrafelen de verkeersknopen.” Vanaf september zullen de verzinkbare palen geplaatst worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s