Gekke prints en vrolijke ontwerpers op Pukkelpop 2012

Standaard

Wachten tussen de optredens op Pukkelpop hoeft niet meer. Wie niets te doen heeft, kan terecht in Salon Fou. Hier kan je jezelf een volledig nieuwe look aanmeten. Geen inspiratie voor je eigen creatie? Dan helpt Kristien Follon, ontwerpster van het label TITI + THE GERMAN KID, je graag verder.

Follons merk bestaat vooral uit kleding voor jongeren vanaf veertien jaar. Maar ook twintigers en dertigers blijven niet op hun honger zitten. Follon ontwierp ook al kinderkleding in samenwerking met JBC. “Eigenlijk ontwerp ik liever voor jongeren dan voor kinderen. Soms heb ik gewoon zin om ongepaste dingen op mijn kleding te zetten. Dat gaat niet als je voor kinderen ontwerpt.”

TITI + THE GERMAN KID

Er zit een lang verhaal achter de naam TITI + THE GERMAN KID. “Ik wilde het label niet naar mezelf vernoemen, omdat Kristien Follon te serieus klinkt. Daarom moest ik op zoek naar een andere naam. Mijn neefjes noemden me al lang Titi. Ondertussen gebruikten mijn vrienden die naam ook. Omdat Titi op zich nogal truttig klinkt, zocht ik naar een achtervoegsel. Kid staat voor jong, de doelgroep waarvoor ik kleding ontwerp. En Duitsland vind ik een tof land, de mode-industrie is daar heel belangrijk. Maar de meeste mensen daar trekken zich er niets van aan en lopen toch gewoon in hun joggingbroek rond.”

Karl Lagerfeld

“Als kind al leerde ik haken en kantklossen. Tot mijn twaalfde wilde ik kunstenaar worden. Toen ik op de middelbare school een richting moest kiezen, ging ik voor ontwerpster. Die studie combineerde mijn creativiteit en liefde voor mode. Op mijn zestiende wist ik al dat ik een eigen modelabel wilde oprichten”, vertelt Follon over hoe ze het modewereldje ingerold is. De jonge modeontwerpster barst meestal van de ideeën. “Als ik bijvoorbeeld ergens mooie schoenen zie, wil ik die meteen verwerken in een van mijn ontwerpen”, zegt Follon.

Haar grote voorbeeld is Karl Lagerfeld. “Zijn kleding is serieus en strak. Vaak bestaat zijn collectie enkel uit de kleuren wit en zwart. Alles wat hij is, is TITI + THE GERMAN KID niet. Dat is eerder fel, erg happy, een beetje extravagant en bevat veel contrast.” Follon ziet een samenwerking tussen haar en Lagerfeld dan ook wel zitten. “Ik zal me dan wel moeten haasten. Die man is al tegen de tachtig!”, lacht ze.

Toekomst

Momenteel werkt Follon ook nog als Sales Advisor bij kledingketen H&M, maar daar wil ze mee stoppen. “Vanaf januari ga ik voltijds als ontwerpster werken. In het begin kon ik de twee jobs nog goed combineren, ook al was het veel en hard werken. Maar nu ik voel dat TITI + THE GERMAN KID echt aan het groeien is, wil ik er volledig voor gaan.”

Binnenkort verschijnt de nieuwe collectie voor de Muziekodroom. De toekomst die daarna volgt, schat Follon groots in. “Een eigen verkooppunt in Londen hebben zou super zijn! Parijs is ook leuk, maar net iets te serieus voor mij.”

Een eigen modeshow zit er voor Follon dus niet in. “Mijn collectie moet toegankelijk blijven. Ik zit veel liever op Pukkelpop, tussen de jeugd. Chokri: bedankt dat ik hier mag staan!”

Tekst is van Eva Grosemans en foto van Ann-Katrien Van De Velde voor Stampmedia.

www.stampmedia.be

About these ads

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s